pokusy a bádání

Člověk a jeho zdraví – lidské tělo známé i neznámé

V průběhu semináře se budeme nejprve věnovat stavbě a funkci jednotlivých orgánových soustav člověka a jejich porovnání s jinými živočichy. I když by se mohlo na první pohled zdát, že jde o obecně známou problematiku, i zde je celá řada nových poznatků, za kterými stojí nejčastěji takové obory, jako např. molekulární biologie, molekulární genetika a biochemie, ale také nové objevy, které přinesl rozvoj mikroskopických technik a rozvoj metod studia molekulární struktury.

Rozmanitost přírody III — rostliny, houby, živočichové a rovnováha v přírodě

V průběhu semináře se budeme věnovat druhové pestrosti a rovnováze v přírodě, systematickému třídění organizmů, ale také živočichům, rostlinám a houbám, které denně potkáváme, i těm, které jsou součástí našeho jídelníčku. Zmíníme se také o běžných, invazních, vzácných a chráněných druzích. Vyzkoušíme si, jak je snadné či obtížné různé druhy pozorovat či mapovat jejich výskyt. Nakonec se zaměříme na různé ekosystémy, jejich studium a ochranu.

Rozmanitost přírody II — proměny přírody během roku

V průběhu semináře se nejprve podíváme na netradiční způsoby znázornění Země v kontextu vesmíru a sluneční soustavy a na objasnění příčin střídání ročních období. Zde si názorně projdeme nejnovější poznatky o planetách sluneční soustavy i samotné Zemi. Využijeme k tomu různé pomůcky, včetně 3D tištěných modelů. Poté se zaměříme na konkrétní změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích, na jejich příčiny a důsledky. Zmíníme se ale také o počasí a podnebí.

Rozmanitost přírody I — propojenost živé a neživé přírody

Nové objevy v oblasti spletitých vazeb mezi živou a neživou přírodou často boří starší zažité názory na fungování světa kolem nás. V průběhu semináře se budeme nejprve věnovat látkám, jejich vlastnostem a skupenství i magnetickému a gravitačnímu poli. Pomocí jednoduchých experimentů si ukážeme, jak podivuhodně se některé látky mohou chovat. Poté se zaměříme na základní podmínky života na Zemi — na vodu, vzduch, půdu, světlo a teplo. I zde je řada nových poznatků, které si zaslouží naši pozornost.

Netradiční experimenty ve výuce přírodních věd II

Přírodní vědy jsou vědami experimentálními, tedy jejich základem je experiment neboli pokus. Pod záplavou digitálních technologií někdy zapomínáme, že i jednoduchý „pokus“ může žáky oslovit a odpovídajícím způsobem jim odkrýt zajímavé přírodní zákonitosti a skutečnosti.  Pokus je přitom ideální pro různé přístupy k výuce přírodních věd (heuristické metody, projektové vyučování a další). Nesmíme zapomínat ani na významnou motivační roli přírodovědných experimentů, obzvláště pak těch chemických, fyzikálních a biologických.

Netradiční experimenty ve výuce přírodních věd

Přírodní vědy jsou vědami experimentálními, tedy jejich základem je experiment neboli pokus. Pod záplavou digitálních technologií někdy zapomínáme, že i jednoduchý „pokus“ může žáky oslovit a odpovídajícím způsobem jim odkrýt zajímavé přírodní zákonitosti a skutečnosti. Pokus je přitom ideální pro různé přístupy k výuce přírodních věd (heuristické metody, projektové vyučování a další). Nesmíme zapomínat ani na významnou motivační roli přírodovědných experimentů, obzvláště pak těch chemických, fyzikálních a biologických.

Efektivní využití mikroskopie při výuce

Tento seminář provede účastníky komplexní problematikou využívání mikroskopie ve výuce hravou a praktickou formou. Pod označením „mikroskop“ se nám dnes nabízí celá řada zařízení a přístrojů – počínaje příslušenstvím pro chytré telefony a tablety, přes různé USB digitální mikroskopy, bezdrátové digitální mikroskopy až po klasické „laboratorní“ binokulární či trinokulární mikroskopy. I když nám současná, poměrně levná a tím pádem i dostupná, mikroskopická technika nabízí skvělé možnosti využití ve výuce, je ve školním prostředí využívána poměrně omezeně.

Arduino — programování, robotika a měřicí systémy trochu jinak

S větší podporou technického vzdělávání se na naše školy začaly postupně dostávat různé robotické stavebnice. Robotické stavebnice jsou výborným univerzálním výukovým prostředkem, který rozvíjí myšlení i kreativitu žáků. Jejich nasazení má ale i svá úskalí. Jedná se především o problém vysoké ceny takovýchto stavebnic. Tím je prakticky znemožněno, aby si stavebnici pořídili žáci domů (s výjimkou těch z movitějších rodin) a jsou tak odkázáni pouze na hodiny ve škole.

Výuka s robotickou stavebnicí

Technické a přírodovědné vzdělávání v našem školství značně „pokulhává“ za současnými možnostmi a trendy. Již mnoho let jsme kritizováni právě za malou podporu nových trendů v přírodních vědách a technických oborech. Naštěstí se tato situace pomalu mění. Nové výukové prostředky tak mohou přinést do výuky zcela nové prvky, které dětem doslova „učarují“. Jedním z takových výukových prostředků je robotická stavebnice LEGO Mindstorms (alternativně je možné využít i jinou stavebnici).

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - pokusy a bádání